Loading...

Compartir a:

Consells per conduir de nit

La conducció nocturna canvia totalment respecte a la diürna. És cert que a la nit hi ha menys trànsit, però la llum influeix en la visió i en depèn en gran manera la conducció del vehicle. T’expliquem quins són els riscos i les precaucions que hem de prendre.

Tal com indica la DGT, tot i que durant la nit només es produeixen un 28% dels accidents amb víctimes, aquests causen gairebé el 40% de les morts. La falta de visibilitat, els enlluernaments, la fatiga i la son, i situacions com els avançaments, la conducció a vies urbanes o la ”hipnosi de la carretera” són alguns dels riscos principals que trobem en la conducció nocturna i que poden ser mitigats amb l’adopció de mesures fàcils de posar en pràctica.

Vigilar la vista

La vista ha d’estar en perfectes condicions si volem conduir, i encara més si ho volem fer de nit, per això és recomanable que si la notem cansada o presentem algun altre problema acudim a un especialista.

Un bon estat visual garanteix un risc més baix a la carretera, ja que, de nit, l’agudesa visual del conductor es redueix fins a un 70% i el sentit de la profunditat és 7 cops menys eficaç. La capacitat visual del conductor es redueix al 20% respecte a la conducció diürna, així com l’habilitat per percebre distàncies i camps de visió, de manera més marcada en persones més grans de 55 anys.

Aquests problemes es poden agreujar si el conductor té deficiències visuals (miopia, astigmatisme o hipermetropia), o patologies oculars cròniques associades greus (cataractes, glaucoma o retinopaties) o lleus (conjuntivitis, queratitis o ull sec).

La norma sempre és adequar la velocitat de tal manera que permeti frenar i detenir el vehicle dins l’espai il·luminat. Com més petit sigui el camp de visió, més baixa la velocitat.

La fatiga

Es tracta que el conductor es trobi en el millor estat possible abans de conduir de nit, descansat per evitar la fatiga i el cansament, que apareix amb una freqüència més alta durant la nit.

Un cas especial és l’anomenada “hipnosi de la carretera”. Aquesta apareix per la monotonia dels trajectes —rectes llargues i traçats molt suaus— i la reducció de la visió que produeix la nit. Per combatre-la, hem de procurar no deixar la vista fixa en un punt, sinó fer passades laterals de manera regular, així com realitzar descansos suficients durant el viatge.

Si és un viatge llarg, és millor que parem amb una mica més de freqüència. Els experts recomanen realitzar descansos cada hora o hora i mitja. També haurem d’aguditzar els sentits, mirar més a través dels miralls, comprovar que el cotxe està ventilat, i fins i tot podem posar-nos música per mantenir-nos espavilats, però a un volum que no ens distregui.

Consells per conduir segurs

-Comprova que la il·luminació del cotxe funciona correctament: cap llum fosa, òptiques i vidres nets…

-És clau regular bé els retrovisors exteriors i interiors.

-Assegura’t que l’alçada dels fars està ben ajustada per oferir una bona visibilitat i evitar molèsties a la resta de conductors.

-Encén l’enllumenat d’encreuament almenys 1 hora abans de la posta del sol.

Adapta la velocitat a les condicions d’il·luminació de la via i augmenta la distància de seguretat amb el vehicle precedent.

-Davant el llagrimeig, la fatiga ocular, la somnolència, la picor d’ulls…, localitza un lloc segur, para el cotxe i descansa abans de seguir.

Un vidre posterior i un parabrisa nets proporcionen millor visibilitat de dia i, de nit, eviten reflexos molests.

-Fes servir carreteres ben il·luminades i en bon estat per als teus desplaçaments nocturns.

-Porta sempre els triangles de presenyalització de perill (o senyal V-16) per a casos d’avaria, i les armilles reflectores.

Consells per conduir de nit

La conducció nocturna canvia totalment respecte a la diürna. És cert que a la nit hi ha menys trànsit, però la llum influeix en la visió i en depèn en gran manera la conducció del vehicle. T’expliquem quins són els riscos i les precaucions que hem de prendre.

Tal com indica la DGT, tot i que durant la nit només es produeixen un 28% dels accidents amb víctimes, aquests causen gairebé el 40% de les morts. La falta de visibilitat, els enlluernaments, la fatiga i la son, i situacions com els avançaments, la conducció a vies urbanes o la ”hipnosi de la carretera” són alguns dels riscos principals que trobem en la conducció nocturna i que poden ser mitigats amb l’adopció de mesures fàcils de posar en pràctica.

Vigilar la vista

La vista ha d’estar en perfectes condicions si volem conduir, i encara més si ho volem fer de nit, per això és recomanable que si la notem cansada o presentem algun altre problema acudim a un especialista.

Un bon estat visual garanteix un risc més baix a la carretera, ja que, de nit, l’agudesa visual del conductor es redueix fins a un 70% i el sentit de la profunditat és 7 cops menys eficaç. La capacitat visual del conductor es redueix al 20% respecte a la conducció diürna, així com l’habilitat per percebre distàncies i camps de visió, de manera més marcada en persones més grans de 55 anys.

Aquests problemes es poden agreujar si el conductor té deficiències visuals (miopia, astigmatisme o hipermetropia), o patologies oculars cròniques associades greus (cataractes, glaucoma o retinopaties) o lleus (conjuntivitis, queratitis o ull sec).

La norma sempre és adequar la velocitat de tal manera que permeti frenar i detenir el vehicle dins l’espai il·luminat. Com més petit sigui el camp de visió, més baixa la velocitat.

La fatiga

Es tracta que el conductor es trobi en el millor estat possible abans de conduir de nit, descansat per evitar la fatiga i el cansament, que apareix amb una freqüència més alta durant la nit.

Un cas especial és l’anomenada “hipnosi de la carretera”. Aquesta apareix per la monotonia dels trajectes —rectes llargues i traçats molt suaus— i la reducció de la visió que produeix la nit. Per combatre-la, hem de procurar no deixar la vista fixa en un punt, sinó fer passades laterals de manera regular, així com realitzar descansos suficients durant el viatge.

Si és un viatge llarg, és millor que parem amb una mica més de freqüència. Els experts recomanen realitzar descansos cada hora o hora i mitja. També haurem d’aguditzar els sentits, mirar més a través dels miralls, comprovar que el cotxe està ventilat, i fins i tot podem posar-nos música per mantenir-nos espavilats, però a un volum que no ens distregui.

Consells per conduir segurs

-Comprova que la il·luminació del cotxe funciona correctament: cap llum fosa, òptiques i vidres nets…

-És clau regular bé els retrovisors exteriors i interiors.

-Assegura’t que l’alçada dels fars està ben ajustada per oferir una bona visibilitat i evitar molèsties a la resta de conductors.

-Encén l’enllumenat d’encreuament almenys 1 hora abans de la posta del sol.

Adapta la velocitat a les condicions d’il·luminació de la via i augmenta la distància de seguretat amb el vehicle precedent.

-Davant el llagrimeig, la fatiga ocular, la somnolència, la picor d’ulls…, localitza un lloc segur, para el cotxe i descansa abans de seguir.

Un vidre posterior i un parabrisa nets proporcionen millor visibilitat de dia i, de nit, eviten reflexos molests.

-Fes servir carreteres ben il·luminades i en bon estat per als teus desplaçaments nocturns.

-Porta sempre els triangles de presenyalització de perill (o senyal V-16) per a casos d’avaria, i les armilles reflectores.